Tuesday 11 October 2016

Sarawak, Hii Kuching...mencari Lundu (1)



Assalamualaikum sahabat...

Apakhabar sahabat....semoga sahabat cheteh semuanya sihat sejahtera, ameen...

Kebelakangan ini sibuk sangat dengan projek kat tempat kerja, dengan class, dengan exam dan macam-macam lagi laaa. Alhamdulillah...semuanya selesai mengikut aturanNya, Terima kasih ya Allah

Sepanjang bulan Ogos & September cheteh ada projek keje ke beberapa bahagian di Sarawak, ini adalah satu peluang untuk cheteh melawat negeri Sarawak....sebabnya cheteh belum pernah jejak lagi ke negeri yang dikenali dengan nama "Bumi Kenyalang"...Alhamdulillah

Okeh...tak nak sembang pasal kerja kat sini, tapi cheteh nak share tempat@daerah serta makanan yang menarik & sedap selama cheteh di sini.

7hb Ogos sampai Bumi Kenyalang...dari KLIA turun Kuching, slps tu baru sewa kereta ke daerah Lundu. Jauhnya dari Kuching lebih kurang 100km.

Lundu adalah sebuah pekan yang kecil ja, teletak di bahagian barat daya, bahagian Kuching dan 
bersempadan dengan Kalimantan Barat, Indonesia. Kaum majoritinya adalah kaum Bidayuh, hampir sebahagian besar penduduknya bergiat dalam sektor pertanian.... Di sini memang terasa damai & tenang, penduduk yang ramah dan suhu di sini agak sedikit dingin.

Makanan halal & surau memang sangat senang didapati kerana majoritinya adalah muslim. Dekat Lundu kedai hanya akan beroperasi sehingga pukul 5@6pm sahaja. Hanya terdapat beberapa buah kedai sahaja dibuka sehingga pukul 12 mlm. Terdapat sebuah pekan kecil di dalam daerah Lundu iaitu Pekan Sematan, Pekan Sematan popular dengan ketam merah goreng ranggup...(tapi sayang cheteh tak sempat nak rasa ketam goreng kerana pada masa cheteh ke situ, kedai jual ketam tu tak beroperasi dan ada juga yang da tutup awal....huwaaa)

Di daerah ini juga buat pertama kali cheteh makan Mee Kolok....rasa??? bagi cheteh, rasanya sedap (cuma kurang pedas...kena minta cili extra). Harga makanan di sini bole tahan mahal juga laa, maybe kos logistik kot....(tapi harga burger & sate memang murah.....)


bersedia berangkat @KLIA

view from top @sarawak
Makanan yang pertama cheteh makan bila sampai di Sarawak adalah Nasi Goreng Miden & Ikan Terubuk Asin....(sedap juga, boleh tahan rasanya)

Image may contain: one or more people, people standing and shoes

Image may contain: food

Mencari Lundu

Image may contain: outdoor

Image may contain: sky, mountain, outdoor and nature

menanti makanan yang dipesan

Image may contain: food
sate Lundu (50sen satu cucuk)

Image may contain: food
Inilah mee kolok, 1st time makan nih....ini mee kolok daging (RM5), sedap rupanyaa
No automatic alt text available.
cuba lihat harga menu burgernya...murahkan
Image may contain: drink, food and indoor
Nasi Ayam kukus pekan Sematan (RM8)

Image may contain: drink and food
sambal nasi ayam....walaupun warna putih, tapi pedasnya boleh tahan wehhh

Image may contain: food


Alhamdulillah... selesai bertugas di Lundu, walaupun masa terlalu mencemburui, berbagai-bagai peristiwa berlaku, suka & duka, Lundu tetap dalam ingatan...satu daerah pendalaman yang nyaman & damai.  Selepas ini cheteh akan ke Daerah Bau, Sarawak..........jom ikuti siri seterusnya. Semoga ketemu lagi Lundu....


#7 Ogos 2016




No comments:

Post a Comment

Indahnya Bersalam

Assalamualaikum sahabat... #Rasulullah SAW bersabda:  "Jika seorang Mukmin bertemu dengan Mukmin lain lalu mengucapkan salam ke...