Thursday 23 June 2016

Kuasa Ketawa

Assalamualaikum sahabat....
Semoga sahabat semua dalam keadaan sihat & bahagia....

Hari ni kita share pasal ketawa@senyum.....(tengah tak de keja la niiii...tu yang rajin dok share :p)

Jika semua perasan, bila kita ketawa atau senyum, mood juga akan turut berubah, dari sedih boleh jadi ceria, marah menjadi lebih cool dan jika sakit akan rasa berkurangan. Ajaib bukan kuasa ketawa ini....bukan lama pun 15 minit setiap hari kalau ketawa atau pun senyum... kita akan rasa sesuatu yang baru, sesuatu yang fresh....ermmm cubalah....(cheteh pernah buat tau....hasilnya memang positive!)

Menurut kajian ada beberapa perkara yang akan berlaku, contohnya seperti berikut:-

1) Otot-otot Bersenam
Mengikut kajian, tubuh badan kita bekerja seperti sedang bersenam apabila kita ketawa. 80 jenis otot tubuh akan mengecut dan berehat secara berirama. Kebanyakannya adalah otot-otot di bahagian perut, belakang badan dan muka. Ketawa bukan sekadar penawar duka bahkan merangsang ketenangan jiwa dan melegakan ketegangan otot, sekurang-kurangnya untuk tempoh 45 minit.

2) Melancarkan Perjalanan Darah
Tekanan darah, pernafasan dan kadar denyutan jantung akan meningkat semasa ketawa dan melancarkan perjalanan darah. Selepas ketawa berhenti, tekanan darah akan kembali normal. Proses ini boleh membantu menurunkan tekanan darah bagi penderita darah tinggi.

3) Meningkatkan Paras Oksigen
Kita menghela udara dalam kuantiti yang lebih banyak daripada biasa ketika ketawa. Ini akan meningkatkan paras oksigen dalam darah seterusnya mengairi sel dan saraf otak. Tindak balas fisiologi ini akan membantu menyegarkan minda dan meningkatkan daya tumpuan.

4) Meningkatkan Imuniti Daya Tahan Terhadap Deria Sakit
Hormon gembira endorfin dikeluarkan ketika ketawa. Endorfin meningkatkan imuniti dan daya tahan terhadap deria sakit. Justeru, apabila melawat orang sakit, rangsanglah mereka ketawa dengan berbual sesuatu yang lucu.

5) Mengelakkan Serangn Jantung  
Penyelidik dari Universiti Maryland melaporkan seseorang yang selalu ketawa lebih susah mendapat serangan jantung. Jadi setiap orang disarankan bersenam 30minit tiga kali seminggu dan ketawa 15 minit sehari bagi mengelakkan risiko itu.

6) Ketawa Memperbaiki Hubungan Sesama Manusia
Kajian juga menunjukkan seseorang yang suka berjenaka lebih sihat dan berpeluang hidup lebih lama. Selain itu ketawa boleh memperbaiki hubungan sosial bermasyarakat. Individu yang mudah membuat orang ketawa biasanya lebih disenangi.


Semua orang pasti mahu ketawa@senyum pada bila-bila masa yang kita mahu kan... Mempunyai sense of humor adalah sangat penting untuk menjadi bahagia, dan lebih penting menjadi orang yang gembira...dapat membuat orang sekeliling kita gembira pun dah cukup bahagia.......salam sayang dari cheteh





#how to make life happy
   

No comments:

Post a Comment

Indahnya Bersalam

Assalamualaikum sahabat... #Rasulullah SAW bersabda:  "Jika seorang Mukmin bertemu dengan Mukmin lain lalu mengucapkan salam ke...