Tuesday 3 May 2016

Biarkan Dia Menangis, Jangan Biarkan Dia Ketawa......Syaitan

Assalamualaikum sahabat....

Apa khabar? Semoga sahabat semua berada dalam keadaan sihat sejahtera....aamiin.

Alhamdulillah hari ini ada peluang (masa) nak ngadap kekasih hati nihhh, Alhamdulillah kelas berjalan dengan lancar, kerja pun macam biasa tapi.....tapi kan....ermmm...(biasala ada rasa sentap sikit-sikit...lupa kan laaa, kena positive!)

Hari ni nak share satu tazkirah ni.....semoga menjadi panduan untuk semua....

Ada dua perkara yang mengundang emosi makhluk yang dilaknat Allah s.w.t., yakni syaitan. Dia akan ketawa dan dia juga akan menangis lantaran dua perkara.....iaitu....

Syaitan Akan Ketawa Bila....
Manusia menguap sambil mengeluarkan bunyi 'haaaa@haaah'. Saat ini syaitan akan ketawa beramai-ramai sebagai meraikan kelakuan manusia yang tidak beradap.

Abu Hurairah r.a. berkata, Rasulullah s.a.w bersabda, "Sesungguhnya Allah menyukai bersin dan membenci menguap. Oleh kerana itu apabila salah seorang daripada kalian bersin lantas dia memuji Allah, maka wajib atas setiap Muslim yang mendengarnya untuk bertasymit kepadanya (mengucapkan 'yarhamukallah'). Ada pun menguap, maka dia daripada syaitan. Kerana itu tahanlah semampunya. Bila seorang menguap sampai keluar ucapan 'haaaa@haaah', syaitan akan tertawa." (HR. Al-Bukhari no. 6223 dan Muslim no. 2994)

Lantas jangan biarkan syaitan ketawa, kerana itu tanda dia bahagia. Walhal syaitan adalah musuh manusia yang akan membawa manusia merana seumur hidup. Firman Allha s.w.t. "Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh bagimu, maka anggaplah ia musuhmu, kerana sesungguhnya syaitan-syaitan itu hanya mengajak pengikutnya supaya mereka menjadi penghuni neraka yang menyala-nyala". (Surah Al-Fathir. 6)

Tapi Biarkan Syaitan Itu Menangis....
Caranya: Sujudlah tatkala berjumpa dengan ayat-ayat Al-Quran yang disunatkan untuk manusia bersujud. Antaranya ayat 15 surah As-Sajadah yang bermaksud, "Sesungguhnyayang sebenar-benar beriman kepada ayat-ayat keterangan Kami hanyalah orang-orang yang apabila diberi peringatan dan pengajaran dengan ayat-ayat itu, mereka segera merebahkan diri sambil sujud (menandakan taat patuh) dan menggerakkan lidah dengan bertasbih serta memuji Tuhan mereka, dan mereka pula tidak bersikap sombong & takbur".

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Apabila anak Adam membaca surah As-Sajadah, kemudian ia sujud, maka syaitan akan menangis sambil berkata:- 'Aduh celaka dan sialnya nasibku' Bani Adam diperintahkan sujud, dan mereka melakukannya, maka baginya syurga, sedangkan aku ketika diperintahkan sujud, aku menolak....maka bagiku neraka", (HR. Muslim).  



Betapa besarnya perbuatan menguap, bersin dan sujud.....Berhati-hatilah ya sahabat.....

"Berbahagialah orang yang dapat menjadi tuan untuk dirinya, menjadi pemandu untuk nafsunya dan menjadi nakhoda untuk bahtera kehidupannya"....-Sayidina Ali


#iman






2 comments:

Indahnya Bersalam

Assalamualaikum sahabat... #Rasulullah SAW bersabda:  "Jika seorang Mukmin bertemu dengan Mukmin lain lalu mengucapkan salam ke...