Thursday 18 June 2015

Daun Serai & Kopi

Assalamualaikum & salm sejahtera sahabat.....

Kali ni nak share pasal kegunaan Daun Serai & Kopi, bahan-bahan ni biasanya kita buat masak or minum kannn....rupa-rupanya banyak kegunaan lain ya. (cheteh pun x tau before nih...so meh kita kongsikan perkara yang bermanfaat ni.....)


Daun Serai: Boleh Tajamkan Gunting



Bagi sahabat yang suka dan selalu guna gunting, pastinya kerap mengalami gunting tumpul kannn. So untuk menjadikan gunting itu lebih tajam kembali, potong beberapa helai daun serai dengan gunting yang tumpul, kemudian asah mata gunting tu dengan daun serai.

Hasilnya gunting akan tajam semula, selain dengan cara guna daun serai ianya juga boleh menggunakan daun tebu....caranya sama jeeee. 



Kopi: Hilangkan Bau Peti Sejuk


Kita suka simpan semua barang dalam peti sejuk kannn....bukan kata simpan sayur dan buah je....lebihan makanan lauk pauk pun kita masukkan dlm peti sejuk...mcm-mcm kannn (itu cheteh lerr yang suka buat mcm tu...heeeee). 
Bau peti sejuk yang kuat kadangkala membuatkan....hurmmm, hilang selera..... 


Apa kata guna cara ni untuk menghilangkan baunya. Masukkan sebungkus kopi (uncang kain) dan simpan di dalam peti sejuk sehingga hilang bau, ataupun titikkan esen vanila pada perca kain dan simpan dalam peti sejuk. Meh cuba dulu, pastu tengok hasilnya acaner yea....

Selamat mencuba.....ba



sumber: Harmoni


No comments:

Post a Comment

Indahnya Bersalam

Assalamualaikum sahabat... #Rasulullah SAW bersabda:  "Jika seorang Mukmin bertemu dengan Mukmin lain lalu mengucapkan salam ke...