Friday 19 May 2017

Jom Cuti! Yogyakarta - Day 2 (Candi Borobudur)

Salam sahabat....

Selepas habis ja di kaki Gunung Merapi kami terus ke Candi Borobudur (sepatutnya kami ada dua pilihan.... samada hendak ke Candi Borobudur atau Candi Prambanan... sebab kekangan masa).....akhirnya kami memilih Candi Borobudur.

Candi Borobudur adalah warisan budaya Indonesia yang sangat terkenal ke seluruh dunia kerana ia merupakan candi budha yang terbesar di dunia dan telah diwartakan sebagai salah satu warisan budaya dunia oleh UNESCO. Ia merupakan salah satu daripada tujuh keajaiban dunia!   

Kalau ada kad pelajar (student card), boleh dapat separuh harga (diskaun 50%) tiket masuk ke candi ni.... banyak tuuu! Selepas beli tiket kami ditawarkan air minuman, so boleh pilih nak air mineral atau kopi? 

Langkah masuk ja ke dalam kawasan taman candi.... rupanya luas bangat dehhh.... jauh lagi nak jalan ke candi tuuu.... bersedialah ya untuk meneruskan langkah dan seterusnya mendaki tangga-tangga yang ada di dalamnya untuk menuju puncak.

Image may contain: one or more people, people standing and outdoor

Image may contain: plant, sky, tree, outdoor and nature

Image may contain: tree, plant, sky and outdoor

Image may contain: cloud, sky, outdoor and nature


Image may contain: 4 people, including Teh Akbar and Nurty Faredza Abdul Majid, people smiling, people standing, sky and outdoor

Image may contain: sky, cloud and outdoor



Image may contain: 4 people, including Sharifah Azalini Al Jafry, Teh Akbar and Nurty Faredza Abdul Majid, people smiling, people standing, sky and outdoor

Image may contain: Teh Akbar, smiling, sky, cloud and outdoor

Image may contain: 2 people, people smiling, sky and outdoor


Image may contain: Teh Akbar, smiling, outdoor


Image may contain: 1 person, smiling, sky, cloud and outdoor
Image may contain: 1 person, smiling, sky, cloud and outdoor

Lepas penat berjalan di sini kami terus menuju ke luar.... rupanya diluar banyak terdapat kedai-kedai jual souvenir, pilih ja yang mana nak. Boleh tawar menawar lagi, barang-barang kat sini ada yang dijual murah dari Jalan Malioboro (tapi ada juga yang mahal, cuma kena pandai tawar menawar laa)

Soal membeli belah memang terjebak! Masing-masing da mula membeli termasuklah cheteh.... beli t-shirt, keychain, monumen, beg dan banyaknya.... (masing-masing bawa beg sopink kiri kanan masa keluar dari sini)

Lepas tu kami makan kat kedai yang ada di luar candi.... nasi ayam penyet, sedap gak tp x ingat harganya berapa sebab lapar sangat :)

lepas ni kita pergi ke kalibiru lakkk.... jumpa sana




Perbelanjaan:
Rate IDR 1 juta bersamaan RM336
-Tiket masuk Candi Borobudur IDR260k seorang (kalau pelajar 50% less)
-Makan nasi ayam penyet dan air limau jeruk IDR30-40k
-Barang2 sopink memang tak ingat berapa hega setiap satu.... agak murah sebab boleh tawar-tawar kannn






No comments:

Post a Comment

Indahnya Bersalam

Assalamualaikum sahabat... #Rasulullah SAW bersabda:  "Jika seorang Mukmin bertemu dengan Mukmin lain lalu mengucapkan salam ke...