Monday 29 May 2017

Jom Cuti! Yogyakarta - Day 3 (Goa Pindul Cave Tubing & Rafting Oya😘🌳🏞⛰) Part 1

Assalamualaikum sahabat....

Masih lagi day 3, kerana kekangan masa, kami memang kejar mengejar tempat-tempat yang hendak dilawati sebab cheteh apply empat hari jaa cutinya (rasa nyesal pulak tak ambil cuti lebih... huhuhu)
Dari Air Terjun Sri Gethuk kami terus ke xtvt Goa Pindul. Memang excited laaa sebab nak main air kannn. Kami pilih pakej Cave Tubing Goa Pindul + Body Rafting Oya.
Selepas tukar baju kami kena pakai safety jacket....lepas tu naik lori pikap dan di bawa ke kawasan sungai Goa Pindul, dekat sini ada sorang paman yang akan guide (pemandu) kami dan seorang anak muda untuk menjadi photographer (yang ni kena tambah bayar lagi kalau nak foto-foto yang menarik).

Turun lori kena usung pelampung masing-masing naa...jalan sikit lepas tu jumpa sungai siap ada tulisan Goa Pindul lagi dekat dinding bukit. Lepastu paman tu da start susun pelampung ikat tali pelampung-pelampung tu supaya tak terpisah, so senang la paman tu nak uruskan kami. 

Hari ni air sungai keruh laa tak sama macam dalam gambar warna turquoise gelap or hijau-hijau lumut.... kata paman tu dua tiga hari lepas hujan lebat, jadi air sungai belum sempat pulih itu yang keruh ja warna nya.... (tak pelah, nak buat lagu mana, belasah je laa)

Maka bermula la pelayaran kami, perlahan-lahan kami di tarik menyusuri sungai dan masuk ke dalam goa sambil paman tu asyik bercerita. (paman ni memang kelakar.... tapi ada juga yang kami tak faham apa ceritanya, main angguk-angguk geleng-geleng jaa laa)

Goa Pindul memiliki panjang sekitar 350m, lebar 5m, jarak permukaan air dengan atap goa 4m dan kedalaman air di antara 5-12m (dalam wehhh). Goa ini mempunyai 3 zon, zon terang, zon remang (gelap-gelap terang gitu ala-ala seram) dan zon gelap, semua ini mengambil masa lebih kurang 45minit - sejam.

Di tengah goa ada sebuah ruangan agak besar dengan lubang di atasnya (orang tempatan memanggilnya sumur terbalik) hidden pradise of Jogja, sinar matahari yang masuk melaluinya akan membuat suasana semakin cantik. Lubang atas goa ini juga seringkali digunakan sebagai jalan masuk jika berlaku kecemasan.

Sambil menyusur ke dalam goa (Soko Guru atau Tiang Penyangga Goa), kita akan dapat melihat sebuah stalagtit yang sudah bersatu dengan stalagmit sehingga nampak seperti sebuah pilar dengan ukuran yang besar kira-kira bersamaan lima pemeluk lelaki dewasa dan batu ini tergantung 4m di bawah permukaan air, memang sangat cantik!

Di dalam goa ini kita dibenarkan untuk berenang dan melompat terjun. Haa... bestkan, so cheteh pun ambil peluang laa untuk merasainya. (padahal bukan nya terer berenang pun)

Di sini juga ada sarang kelawar...masa kami lalu banyak anak-anak kelawar yang comel-comel sedang tidur bergantungan.

Image may contain: 4 people, including Sharifah Azalini Al Jafry, Nurty Faredza Abdul Majid and Teh Akbar, people smiling, outdoor

Image may contain: Teh Akbar, smiling, outdoor and water


Image may contain: 3 people, including Teh Akbar and Nurty Faredza Abdul Majid, people smiling, outdoor, water and nature

Image may contain: one or more people, people sitting, outdoor, nature and water

Image may contain: 4 people, including Sharifah Azalini Al Jafry, people smiling, people sitting, outdoor, water and nature


Image may contain: 1 person, smiling, outdoor, nature and water

Image may contain: outdoor, nature and water

Image may contain: outdoor, nature and water
Soko Guru @ Tiang Penyangga Gua
Image may contain: 4 people, including Sharifah Azalini Al Jafry and Teh Akbar, people smiling, people sitting, outdoor, water and nature

Image may contain: outdoor and nature

Image may contain: 3 people, including Sharifah Azalini Al Jafry, people smiling, people sitting, outdoor, water and nature

Image may contain: outdoor
Stalagmit Batu Perkasa (mitos: jika jejaka yang memegang batu ini bisa menjadi nya hebat gagah perkasa)


Image may contain: outdoor and nature
Stalagtit Batu Mutiara
Image may contain: outdoor and nature


No automatic alt text available.
Tempat Kelawar
Image may contain: food


Image may contain: outdoor and nature

Image may contain: 2 people, people smiling, people sitting, outdoor, nature and water

Image may contain: Teh Akbar, smiling, outdoor and nature
Pancaran cahaya dari lubang atas gua

Image may contain: 1 person, sitting, outdoor, nature and water

Image may contain: plant, outdoor and nature
Hidden Paradise of Jogja (sumur terbalik).... cahaya dari lubang atas gua
Image may contain: 4 people, including Nurty Faredza Abdul Majid, Sharifah Azalini Al Jafry and Teh Akbar, people smiling, people sitting, shoes, outdoor, water and nature

Kalau ikutkan cerita paman memang tak akan habis mitosnya....lucunya memang menjadi-jadi, sampaikan kami ada yang kami tak faham dibuatnya. Memang sporting lah! (sehinggakan ada kejadian yang akan dikenang ke akhir hayat.....)

Jomm.... selepas ni kita ke Body Rafting Sungai Oya pula






No comments:

Post a Comment

Indahnya Bersalam

Assalamualaikum sahabat... #Rasulullah SAW bersabda:  "Jika seorang Mukmin bertemu dengan Mukmin lain lalu mengucapkan salam ke...